Automerken weg uit Nederland
2015-01-17 09:00:07

Nederland is voor een aantal automerken geen verkoopregio meer. De verkoopcijfers van deze merken zijn zo hard gekelderd, dat het geen verrassing is dat de stekker eruit is gehaald.
 
Het is een moeilijke tijd voor veel automerken. De verkoopcijfers vallen al jaren tegen door de crisis en dus moeten automerken snijden hun in kosten en regio’s. Daarnaast hebben de merken ook te maken met een enorme concurrentiestrijd in Europa. Dit is ook terug te zien in de verkoopcijfers. Welke merken zullen we niet meer in de Nederlandse showrooms zien?

Lancia

Beetje bij beetje verdwijnt Nederland uit zicht voor Lancia. De verkoopcijfers in Nederland vielen het afgelopen jaar weer enorm tegen voor het merk. Het afgelopen jaar werden er 20 procent minder Lancia’s verkocht in ons land. Vergeleken met de cijfers van andere automerken is dit een enorm verschil. Ook heeft Lancia besloten om de productie van de Delta stop te zetten. Het model wordt alleen nog maar uit voorraad geleverd. Eerder bleken de modellen Thema, Musa en Flavia een enorme flop te zijn voor Lancia. Alleen de Ypsiolon en Voyager deden het iets beter. De reden van de tegenvallende Delta verkopen is dat de prijs van het merk te duur werd gevonden. Bij de automerken van de concurrent zijn minder dure auto’s te koop en dat heeft Lancia gemerkt.

Daihatsu

Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa wordt Daihatsu niet meer vertegenwoordigt. Het merk wil zich op andere gebieden gaan focussen. Dit zijn delen waar het merk populairder is en waar het merk minder concurrentiestrijd ondervindt.Verkoopcijfers In Europa zaten namelijk te veel andere automerken die als concurrenten werden gezien. Deze automerken richten zich net als Daihatsu ook op kleinere auto’s met minder CO2 uitstoot. Sinds 1978 was het merk actief in ons land en had het meer dan 200.000 auto’s verkocht.

Dodge

Chrysler ziet ook met het merk Dodge geen toekomst meer in Europa. Het automerk dat is samengegaan met Lancia zag de verkopen steeds verder dalen. Het moederbedrijf Chrysler heeft flink moeten snijden in het aantal automerken dat in Europa wordt ingezet. Want Naast Lancia wordt nu dus ook Dodge teruggetrokken uit Europa.

Saab

De Nederlander gaat bij de aanschaf van een nieuwe auto ook niet snel voor het merk Saab. Voor Saab werd er in Nederland 2014 maar één verkoop geregistreerd. Het bedrijf dat nog maar net gered is van de afgrond heeft het nog steeds erg moeilijk en deze verkoopcijfers laten zien dat het merk nog een lange weg heeft te gaan.

Chevrolet

Eerder liet General Motors ook weten te stoppen met de verkoop van Chevrolet in Europa. Het moederbedrijf, dat meer automerken bezit, denkt dat het met het automerk Opel, de Europese markt beter kan bedienen. Door het lage marktaandeel en de tegenvallende verkoopcijfers trekt General Motors zich terug uit Europa.