Autobranche moet meer rekening houden met vrouwen
2013-12-06 08:29:54

Vrouwen verkiezen Fiat als favoriete modelDe autowereld wordt gezien als een typische mannenwereld. En dat is een gemis in veel opzichten. In de huidige tijd, waarin vrouwen zelf hun geld verdienen, beslissen zij over veel meer dan enkel de kleur van de auto.
Als een echtpaar de showroom binnenstapt, dan concentreert de autoverkoper zich alleen maar op de echtgenoot. Vaak wordt er pas aandacht aan de vrouw geschonken op het moment dat het op de kleur aankomt. De autoverkoper is in de veronderstelling dat het kiezen van de kleur het terrein van de vrouw is en meer niet.
Door de jaren heen zijn vrouwen veel meer betrokken bij de aankoop van personenauto’s. De autoverkoper onderschat dus nog op grote schaal de vrouwelijke automobilist. Dankzij internet zijn vrouwen veel beter geïnformeerd. Nu vrouwen zelf hun eigen geld verdienen, weten ze precies wat ze willen als zij bij de dealer aankloppen voor een auto die ze dagelijks nodig hebben om naar het werk te gaan. Autoverkopers onderschatten dit en laten een reeks slechte cliché-argumenten op hen los. Vrouwen voelen zich hierdoor niet serieus genomen.
Vrouwelijke automobilistenOok uitspraken als ‘moet je dat niet eerst even met je man overleggen’ zijn niet meer van deze tijd. Toch lijkt de autobranche dat nog niet helemaal te snappen, aangezien de reclamecampagnes nog altijd op mannen zijn gericht. Kijken we verder, dan zien we ook dat steeds meer vrouwen werkzaam zijn in de autobranche. In Duitsland tenminste…

Vrouwen in de Duitse autowereld

In Duitsland is meer dan de helft van het personeel vrouwelijk en bijna een op de drie van de leidinggevenden is een vrouw. Maar op hoger niveau daalt het aantal vrouwen duidelijk tot 12,5 procent. Duitsland is verrast door deze cijfers. Bij gebrek aan goede cijfers was het aandeel vrouwen steeds veel lager ingeschat. Vrouwen worden wel het meest ingezet in kantoorfuncties zoals in organisatie en communicatie.
In de periode 2006 tot 2013 is het aandeel vrouwelijke leidinggevenden van de autosector met veertig procent gestegen van 14,8 naar 20,9 procent. In het topmanagement nam het aantal toe met dertig procent tot 12,5 procent.

Welke auto bij welke vrouwelijke bestuurder?

Vrouwen zijn al jaren in het bezit van een rijbewijs, alleen vermeden ze altijd grote en – voor hun – onpraktische auto’s en extreem dure auto’s zoals sportwagens. In de ogen van mannen zijn vrouwen daarom geen autoliefhebbers. Maar dat hebben zij helemaal niet juist. Vrouwen zijn wel degelijk autoliefhebbers, alleen van een ander soort auto’s.
Fiat 500 een van de populairste automerkenVolgens een Brits onderzoek zoeken vrouwen een auto die zowel praktisch als stijlvol is. Fiat heeft dat met het model 500 goed begrepen: stijlvol, klein, comfortabel, zuinig en praktisch om te parkeren. Ook de Mini is een auto naar het hart van de vrouw die slimme budgetkeuzes maakt.
Een ander favoriet model is de Range Rover. Range Rovers passen bij het soort vrouw dat parels draagt maar niet de prijs van een liter brandstof kent. Deze auto moet voor de vrouw in elke denkbare situatie van toepassing zijn, zoals het halen en brengen van de kinderen, boodschappen doen en naar de schoonheidsspecialiste gaan.
Top 10 automerken
  1. Mini
  2. Daewoo
  3. Fiat
  4. Suzuki
  5. Daihatsu
  6. Chevrolet
  7. Hyundai
  8. Kia
  9. Toyota
  10. Dacia

De voorkeur van de vrouwelijke automobilist

Naast autoverkopers moeten ook autofabrikanten meer rekening gaan houden met vrouwelijke autokopers. Zij zoeken een hip compact model dat rijk aan accessoires is, een bijzondere uitstraling heeft en betaalbaar is. Het is dus niet opvallend dat de Mini en de Fiat 500 het erg goed doen. Vrouwen hebben een zwak voor kleine auto’s en daarvan afgeleide varianten als cabrio’s. De voorkeur voor vrouwen gaat dan ook uit naar producten van kleinere en lichtere auto’s. Mannen kiezen daarentegen voor wat duurdere automerken met vaak snelle modellen.